פודקאסט

חדשנות וטכנולוגיה

9 דצמבר 2023
שפה: עברית

אורח: פנחס (פיקי) קופמן, חטיבת האחזקה
סמנכ”ל הנדסה ורכש של הקבוצה מספר על הובלה ובידול באמצעות חדשנות, איפה אפשר למצוא טכנולוגיות חדשות ואיך אמצעי ניטור מתקדמים יכולים להביא לשינוי משמעותי בשירות.

תמליל

עידית: בתוכנית הזאת נדבר הפעם על טכנולוגיות וחדשנות. נבין מהי בדיוק חדשנות, איך היא באה לידי ביטוי בעולמות ה-IFM ובנוסף, איך משלבים טכנולוגיה בעבודה היומיומית. מה צריך וכיצד זה בא לידי ביטוי. לשם כך הזמנו אורח מיוחד, פיקי. פיקי הוא סמנכ"ל הנדסה ורכש של קבוצת אלקטרה FM. פיקי עובד בקבוצה במשהו כמו 26 שנים, מתוכן עשר בתוך אלקטרה FM. פיקי הוא, למעשה, אחראי על מגוון רחב של תחומים, ביניהם גם הגדרות תהליכי עבודה ושיתופי פעולה עם חברות טכנולוגיות. אני זוכרת שנכנסתי לעבוד בחברה, כל הזמן שמעתי פיקי, פיקי, פיקי. מהר מאוד הבנתי כי ידו של פיקי בכל ויד כל בו. פיקי לגמרי אדם שיודע להזיז הרים, גם בשיחות טלפון. והאמת הכי הכי מיוחד ויפה אצלך אם אני צריכה לבוא ולתאר במשפט אחד זה שאתה עושה הכל נורא בנועם וברוגע. אז זה ככה ההכרות שהייתה לי אתך.

פיקי: אבל מבפנים אני בוער.

עידית: מבפנים אתה בוער, חד משמעית. אז אנחנו ממש שמחים שבאת לכאן, מה שלומך?

פיקי:  בסדר גמור, באמצע כל העשייה.

עידית: יפה מאוד. אז התכנסנו לשם חדשנות. אז בוא נבין בכלל, מהי חדשנות?

פיקי: בשבילי חדשנות היא היכולת להמציא את עצמנו מחדש כל פעם. לאו דווקא בתחום האחזקה. אבל כן לספק כלים חדשים למשתמשים. אם זה באחזקה, למשל, אז זה בכלים לניטור, כלים לחיזוי. אבל בכל התחומים האחרים זה בעצם לתת למי שמשתמש יכולת חדשה שלא קיימת.

עידית: פתרונות שירות, כלים אחרים, נגיד.

פיקי: כלים אחרים שלא קיימים שתכף נדבר על מה מבדל אותם, אבל זה כלים אחרים שלא קיימים לסביבה שלנו בשוק.

עידית: למעשה, אני חושבת שאפשר להגדיר שחדשנות היא נורא נורא חשובה לארגון כי אתה אמרת את המשפט נכון, שצריך להמציא את עצמנו מחדש. משמע, שאם לא נמציא ולא נתקדם אז איפשהו נגיד עוד חמש, עשר שנים אי שם אנחנו לא נוכל לייצר איזשהו בידול תחרותי או משהו שייחד אותנו ביחס למתחרים.

פיקי: נכון, השוק בישראל, כנראה גם בעולם הוא די צפוף, גם אגרסיבי, גם צפוף, גם בסוף אנחנו לא ממציאים טילים מיוחדים ולא הייטק ואנחנו צריכים לבדל את עצמנו מהמתחרים וכל פעם להמציא משהו חדש, להיות מובילי דרך, פורצי שוק, כי אחרת אנחנו נהיה כמו כל האחרים. אין הבדל בין המתחרים לביננו. כולם מגייסים אנשים וקונים כלי עבודה ויודעים להפעיל מחשב.

עידית: כל פעם לעשות את השונה, משהו אחר.

פיקי: כל פעם להיות צעד אחד לפני האחרים.

עידית: בהחלט. אז איפה מוצאים טכנולוגיות חדשות? איך אנחנו יודעים במה להתמקד?

פיקי: טכנולוגיות חדשות, מי שמתעסק עם זה בארגון, למשל אני, מוצא את זה ברשת. מוצא את זה בכנסים שמדי פעם מוזמנים. בקבלני השירות השונים שמעניינים אותנו בטכנולוגיות חדשות שהגיעו, אבל בעיקר הרבה קריאה ושיטוט ברשת שזה היום מאגר בלתי נדלה של מידע לכל נושא.

עידית: זה בעצם גם יכול להיות דרך שיתופי פעולה עם כל מיני חברות סטארט-אפים.

פיקי: נכון, אתה צריך פשוט לדעת גם מה לחפש, כי הרבה סטארט-אפים באים לפה להציע את מרכולתם, אבל אתה צריך לדעת במה להתמקד. אחרי זה אתה כל היום מוצא את עצמך בכל מיני מקומות שהם לא קריטיים לארגון.

עידית: אז אתה אומר קודם כל צריך לבוא ולעשות איזשהו מיפוי. אתה קודם צריך לדעת מה אנחנו מחפשים ואז ללכת ולחפש את זה בערוצים הנכונים ומתאימים לדבר הזה.

פיקי: כן, אבל אתה חייב להבין, אתה חייב לקרוא ולהיות בעניינים.

עידית: לשלוט בטרנדים במה שהולך קדימה, לגמרי. למעשה, איך אנחנו מטמיעים טכנולוגיה חדשה בארגון? הרי אנחנו בוודאי, אתה יודע כל שינוי מעורר התנגדות, מה לדעתך הדרך הנכונה להטמיע את הטכנולוגיה החדשה בתוך ארגון?

פיקי: אז אנחנו בדרך כלל מתחילים בפיילוט. לוקחים אתר נבחר שמייצג, שגם נכון לעבוד אתו מבחינת הלקוח. לא כל הלקוחות בנויים לזה. לא כל הלקוחות פנויים לזה. אז אתה גם צריך לבחור את הלקוח הנכון וגם את האנשים שלנו הנכונים שנמצאים בשטח שיוכלו לסייע לך. כי בסוף אין פה מחלקת R&D  ואין פה מחלקת מחקר ופיתוח וכמות העוסקים במלאכה היא קטנה. אז הדרך הנכונה היא פיילוט, פיילוט באתר. אתה מטמיע את המערכת, בודק אותה, מקבל פידבק ובסוף אנחנו גם עובדים מצומצם בכסף, אז אין פה נושא של השקעות כבדות, אתה צריך למצוא את הדרך לבצע את זה בעלויות מאוד נמוכות, שוב, בגלל שאין תקציב R&D.

עידית: אתה יכול לשתף אותנו בטכנולוגיות גם אחרונות וגם, לא יודעת, אולי בתחילת הדרך, שהטמענו בקבוצה?

פיקי: אנחנו מתעסקים כבר מספר שנים בנושא SMART BUILDING. מערכות חכמות לניטור וזיהוי בעולם האחזקה, בעולמות הניקיון. המערכת שהתייצבה בנושא הזה של זיהוי וניטור ציוד סובב היא מערכת של חברת BLUVISION, שמייצגים אותה בארץ COMPUTER GUARD. אלה בעצם ביקונים, IOT שמצמידים אותם לציוד סובב, אם זה משאבה, אם זה מנוע.

עידית: זה רכיב כזה?

פיקי: זה רכיב IOT, Internet of Things, רכיב עצמאי עם סוללה. פשוט מצמיד אותו חיצונית לציוד. הרכיב הזה בעצם מודד שני פרמטרים, גם טמפרטורה וגם ויברציות. הוא משדר ב-Low Blue File רכיב נוסף שמעלה את זה דרך WiFi וראוטר לענן.

עידית: זה בכל זמן נתון, בעצם?

פיקי: זה כל הזמן אונליין, דוגם את המערכת. יש התראות סף שאתה יכול לנטר במערכת. אתה מחזיק דשבורד שנותן לך שליטה על מגוון או מספר רב של ביקונים. בכלל כל העניין הוא לא בניטור בניין אחד או מערכת אחת, העניין הוא הכמות, קמפוס, לדבר בסביבה גדולה, אחרת אין לזה ערך. ואז אתה מקבל שני דברים, שני פרמטרים. אחד זה טמפרטורה, ברגע שיש חריגה ממה שקבעת, אתה מקבל התראה בכל האמצעים המקובלים כיום, כמובן יש היסטוריה אתה מקבל את זה גם כנקודת  GPSאז הכל מאוכן מקום. הנושא השני זה ויברציות. המערכת שפה נכנס אלמנט, של Machine Learning, המערכת יודעת ללמוד את האופיין התנהגות.

עידית: לתרגם את הדאטה, בעצם, לסוג של תקלות.

פיקי: אבל היא לומדת את אופיין התנהגות של המנוע ויודעת לזהות חריגות בוויברציות שלו. ושוב, אז היא מדווחת לך ואתה פה יכול לעלות לשלב הבא של עולם האחזקה שיש את האחזקת שבר, האחזקה מונעת ויש האחזקה חזויה. אתה בעצם תופס את המערכת דקה לפני השבר ואז אתה מייצר ערך מוסף לעצמך כי בדרך כלל אנחנו עובדים ב-Total Risk ואז אתה חוסך את הנזק.

עידית: וללקוח אתה חוסך לו אלפי שקלים.

פיקי: ואז אתה מייצר גם ללקוח חיסכון, לפעמים כספי, לפעמים תפעולי, שאתה לא גורם לו להשבתה בזמן שהוא הכי לא נוח.

עידית: הפרעת ייצור או משהו.

פיקי: זאת מערכת שהכנסנו אותה כבר בלא מעט פרויקטים היא משמשת בעצם, בכלל כל העולם smart building, מעבר למה שהוא עושה בפועל הוא גם משמש כמקדם מכירות. אנחנו מציגים את זה בכל מכרז שאנחנו באים בתחום האיכות, בתחום האקסטרה מייל שאנחנו נותנים ללקוחות ובסוף גם מיישמים בחלק מהמקומות.

עידית: לגמרי ערך מוסף. אז מה לדעתך, איזה חידושים טכנולוגיים צפויים לנו בתחום של הטרנדים של ה-IFM בעתיד הקרוב? ניקח, נגיד, חמש שנים קדימה.

פיקי: אז שני דברים שכבר נכנסים ובוודאות ייכנסו. אחד זה עולם ה-AI, הבינה מלאכותית, שהיא תיכנס גם כמו שדיברנו כרגע על רכיבי ה-IoT, אם זה ברכיב עצמו או בענן שמטפל בכל המחשוב של זה. וזה כבר קורה וזה ברור לכל שזה ייכנס כפיצ'ר שהוא יהיה בכל... בכלל לדעתי בעוד כמה שנים כל הרכיבים יגיעו כבר עם IOT מובנה וכשאתה תקנה מנוע, למשל, אז יהיה לך בפנים את הרכיב ה-IoT. וכשתרצה להפעיל אותו תשלם עוד כמה שקלים על התוספת מידע הזאת ולא תצטרך לבוא...

עידית: זה כבר יהיה Built-in.

פיקי: זה יהיה Built-in, כן, בוודאי, אין סיבה שלא, העלויות יורדות, הגודל יורד. אין סיבה שזה לא יהיה בפנים. וגם יצרן מנוע, לדוגמה, ירצה להשיא עוד דרך לעצמו, מעבר למכור רק מנוע כמו האחרים. הוא ירצה שיהיה לו גם מנוע מתוחכם. אז זה נושא אחד במערכות הבינה המלאכותית. והתחום השני שדווקא רק לאחרונה התוודעתי אליו, שוב, במפגשים...

עידית: מה, רובוטיקה?

פיקי:  לא, דווקא בתחום ה-5G, הרשת 5G, אבל רשת 5G לוקלית. זה קשור גם למה שדיברנו מקודם. איך זה מגיע? זה מגיע מפגישות של אנשים שהציעו במקרה זה לדני (מנכ"ל אלקטרה FM) להיפגש ולהסביר על המקום ואז אתה מתחיל להתעניין ולקרוא ולהיפגש גם כן. העניין ברשת לוקלית היא שבסוף אתה בא לקמפוס ומציע ללקוח חבילה שכוללת את האלמנט הזה של רשת סלולרית חזקה, רובסטית, מהירה, מאובטחת.

עידית: נגישה, זמינה ופשטות הפעלה יוצאת מן הכלל.

פיקי:  שמכסה את כל השטח. לעומת היום, ש-א' יש את האלמנטים הרגילים שכל עובד בקמפוס גולש ברשת שלו, אז יש את הקצב שלו ויש את כמות מידע שהוא יכול לגלוש ויש כל עולם ה-IOT שבסוף אתה צריך להזרים את כל המידע הזה ואם אתה משתמש באמצעים שקיימים היום זה WI FI, זה ה-Low Bluetooth, זה רשתות אחרות, יש בזה מגבלה של זמינות, יש בזה מגבלה של רוחב פס, יש מגבלה של אבטחה. ה-WiFi בעצם לא שייך לאף אחד, אז הוא לא מאובטח. לעומת זאת, הרשת הפרטית הזאת, אתה פשוט תקנה תדר מסוים...

עידית: שהיא תהיה ממותגת ספציפית לאותו קמפוס.

פיקי: אתה קונה תדר, למשל ניכנס לקמפוס מסוים. הקמפוס או אתה, אבל כשאנחנו נקנה את התדר הזה וזה יהיה התדר שעליו מי שנכנס לקמפוס מעביר את הגלישה אליו. אז היום במקום שאתה מחפש WI FI אתה תיכנס לרשת תשתמש. ושוב, זה עוד כלי שהוא גם מכירתי, כי אתה רוצה להמציא את עצמך מחדש ולמצוא ערוץ הכנסה נוסף, אבל זה גם שירות ללקוח כי בסוף אתה גורם לכולם להתחיל לגלוש בצורה מהירה וכל המידע עובר בצורה מהירה ומאובטחת וזה עולם שלם.

עידית: זה לגמרי חוויית להשתמש. כשאני חושבת, נגיד, העובדים שנמצאים בסביבת העבודה כזו. זה עושה להם את החיים הרבה יותר פשוטים בצורה כזו.

פיקי:  נכון. 5G זה במהירות טיל מרוצי והמהפכה היא שזה יהיה לוקאלי. זה כבר לא יהיה שייך לרשתות הגדולות או רשת שתוכל לקנות אלה תדר מסוים. אבל זה לא יהיה רק של פלאפון וכולי. לפי מה שאומרים, זה יהיה הטרנד הבא בעולמות האלה של ה-IFM והקמפוס.

עידית: אז יש לנו למה לצפות. זה כיף. טוב, תודה רבה, פיקי. ממש מעשיר, חדשני ותודה שבאת.

פיקי: בבקשה.

גלו עוד

כאן תוכלו למצוא את כל החדשות והעדכונים של צוות אלקטרה FM, החל משירותים חכמים מתקדמים ועד לטרנדים מתפתחים בתחום ה-IFM, הכול במרחק לחיצת עכבר.