שליחות תחת אש: כשחטיבת אחזקה הקימה מחלקת חירום באסותא תוך 24 שעות
16 ספטמבר 2025
יום שלישי אחר הצהריים, מספר ימים לאחר פתיחת מלחמת "עם כלביא", הטלפון מצלצל אצל גיל גולדשמידט, סמנכ"ל התפעול של אלקטרה FM. בקצה השני קולו של אבי מצליח, מנכ"ל חטיבת האחזקה: "גיל, אנחנו ברגע האמת. דיבר איתי שי שריקי, ראש אגף תפעול של בית חולים אסותא אשדוד, אנחנו צריכים צוות מיומן של חשמלאים באופן מיידי לתמיכה בצוות בית החולים להקמת שתי מחלקות חירום נוספות בקומה מינוס 2. אני אדאג לשאר האמצעים".
המשמעות ברורה: איראן מאיימת, והצורך להוריד חולים מהקומות העליונות אל המרתף הופך לדחוף וקיומי. המשימה היא להפוך מרתף ריק למחלקה רפואית מתפקדת תוך פחות מיממה. הדבר מקבל משנה תוקף לאחר יציאה מכשירות של חלק נכבד מבית החולים סורוקה והדרישה להעברת חולים קשים ומורכבים לבית החולים אסותא.
תוך שעתיים בלבד נמצאים באתר צוות חשמלאים מיומנים מכלל האתרים בחטיבה. אך מהר מאוד מתברר שהמטלה מורכבת בהרבה ממה שנדמה. לא מדובר רק בחיבור נקודות חשמל אלא בהקמה מואצת של מערכת שלמה של תשתיות חיוניות: חשמל מורכב, מיזוג מותאם, גזים רפואיים, תקשורת, מערכות בטיחות וגילוי אש. הכל במירוץ נגד הזמן שבו כל דקה עשויה להיות קריטית. גיל מתקשר לחשמלאים מאתרים נוספים ברחבי הארץ. עובדים מוותרים על שבת שקטה עם המשפחה ומגיעים לאסותא. לא מדובר בחובת עבודה גרידא אלא בשליחות של ממש.
שרון בוקובזה, מנהל האחזקה באסותא אשדוד, חי בשנים האחרונות במציאות של אירועים דרמטיים שלא נגמרים. קורונה, מלחמה נמשכת וכעת האיום האיראני. כל אירוע דורש התמודדות מחודשת עם האתגר הייחודי של בית החולים, מקום שבו אין זמן מת, אין הפסקה, והכל חייב לעבוד ללא הפוגה. "בבית חולים כל תקלה, אפילו של דקות, עלולה להשפיע ישירות על חיי אדם", הוא מסביר. המשמעות היא אחריות עצומה שמלווה כל החלטה, כל תיקון, כל התקנה. וכשמדובר בהקמת מחלקה במרתף תוך 24 שעות, האחריות הופכת לגדולה עוד יותר.

מעל 24 שעות עבודה רצופות. עובדים שעזבו את בתיהם, את המשפחות ואת תחושת הביטחון היחסית של הסביבה המוכרת. גם בבתיהם מושמעות אזעקות ויש חששות. אך כשמדובר בהצלת חיים, השיקולים האישיים נדחקים הצידה. גיל מספר על אשתו שכבר למדה לתמוך אותו במציאות שכזו, ועל הילדים שכבר גדולים מספיק כדי להבין למה אבא לא בבית. המשפחות האלה מבינות: יש רגעים שבהם השליחות דורשת מחיר אישי.
שרון, שאחראי כל האחזקה בבית החולים, החשמל, המיזוג, המים, האינסטלציה, הגזים הרפואיים והמעליות, לא רואה בעבודתו רק אחזקה טכנית. "חולה שמגיע לבית החולים צריך לקבל את הכי טוב, שלא יטפטף מזגן, שנורה לא תרצד, שחדרי הניתוח הכוללים מערכות מורכבות יתפקדו עם אפס תקלות, מערכות המים תקינות, שהטלוויזיה תעבוד כראוי ושהקירות יהיו צבועים", הוא אומר. "זו לא פרפקציוניסטיות אלא הבנה עמוקה שההחלמה היא לא רק רפואית אלא גם פסיכולוגית. הדברים הקטנים האלה יכולים להיות ההבדל בין תקווה לייאוש".
יום שישי, 8:00 בבוקר, המחלקה נפתחת, בדיוק כפי שתוכנן, בדיוק כפי שהובטח. כאשר החולים הראשונים מורדים למרתף, הם נכנסים למרחב מוכן ומתפקד במלואו. כל מערכת פועלת, כל חיבור במקומו, כל פרט מושלם. הצוות, עייף אך מאושר, מקבל את הטלפון הראשון מבית החולים עם מילות התודה. זהו הרגע שבשבילו השקיעו הכל, לא כתבה בעיתון, לא הכרה, אלא הידיעה שעשרות חולים יכולים לקבל טיפול מציל חיים במקום בטוח.
שי שריקי, ראש אגף התפעול באסותא, לא מסתפק במילות תודה בלבד. במכתב מרגש ששלח לאבי מצליח, הוא כותב הערכה רבה ע"ג תמונה שמייצגת בעיניו את מהות יחסי השותפות שבין בית החולים לחטיבת האחזקה. מעבר לחוזים ולהסכמים, מדובר בזיקה אמיתית שנבחנת כאשר החיים תלויים על הפרק. הוא מתאר את הצוותים שעבדו ללא הפוגה, את המסירות שהפגינו, ואת ההבנה שכל אחד מהם מהווה חלק בלתי נפרד מהצלת חיים. "זה לא עוד פרויקט שהושלם, זו הוכחה חיה לערכים שמנחים את החברה", כתב.
הסיפור של המחלקה באסותא הוא הרבה יותר מהישג טכני. זהו סיפור על תרבות ארגונית שמעמידה את השליחות במרכז, על מקצועיות שלא מתפשרת גם כשהלחץ גובר, ועל אנשים שמבינים שהעבודה שלהם היא הרבה יותר מפרנסה אלא שליחות של הצלת חיים. כשגיל נשאל מה המסר שלו לחברות אחזקה אחרות שעובדות במוסדות ציבור חיוניים, תשובתו ברורה: "צריך להקפיד ברמה יתרה על תחזוקת המערכות ועל שגרות העבודה". מאחורי הפשטות הזו מסתתרת הבנה עמוקה שבעולם שבו החיים תלויים בתפקוד מערכות, אין מקום לפשרות!

הניסיון הקשה של השנתיים האחרונות, מהקורונה, דרך המלחמה המתמשכת ועד ההתמודדות עם האיומים הביטחוניים, יצר בצוותי אלקטרה FM יכולת התמודדות ייחודית. הם למדו לחשוב מהר, לפעול במקצועיות תחת לחץ, ולתת מענה מיידי במצבי קיצון, גם כשאין זמן לנשום. הידע והניסיון שנצברו כאן לא נשארים באסותא בלבד. הם מועברים לפרויקטים אחרים, משותפים בין צוותים שונים, ומהווים חלק בלתי נפרד מה־DNA הארגוני של החברה. כי בסוף המטרה היא לא רק להצליח בפרויקט אחד אלא ליצור תרבות של מצוינות שתשרת את כלל הלקוחות.
עבור העובדים שהשתתפו במבצע הזה, זו לא הפעם הראשונה ובוודאי לא האחרונה שבה יתבקשו להתעלות על עצמם. זו המציאות בעולם שבו אירועי חירום הופכים לשגרה, ושבו היכולת להגיב מהר וביעילות חשובה לא פחות מהמקצועיות היומיומית. אבל מעל הכל זהו סיפור על אנשים שבחרו לראות בעבודתם שליחות. אנשים שמבינים שמאחורי כל מערכת טכנית עומדים חיים אמיתיים, ושכשהם עושים את עבודתם נכון, הם שותפים לדבר החשוב ביותר שיש: הצלת חיים ושמירה על התקווה.
בעידן של אי ודאות ואתגרים מתחדשים, הסיפור של חטיבת האחזקה של אלקטרה FM באסותא מזכיר לכולנו שישנם אנשים וארגונים שמוכנים לעשות הכל כדי שהחיים ימשיכו, שהבריאות תישמר, ושהאור לא יכבה גם בשעות החשוכות ביותר.