חדשות

Consider It Won

12 מאי 2024
  • אלקטרה סקיוריטי
  • חטיבת האחזקה
  • מתקנים ביטחוניים
  • שגרת חירום

המראות הקשים בדרום, העבודה בשטחים מאוימים, המעבר החד לשגרת חירום – וכל זה תוך שירות מילואים תובעני: ישבנו לשיחה עם דניאל מילוא, מנכ”ל אלקטרה FM, ושמענו על ניהול בשעת מלחמה ועל הצוותים המסורים שעבדו מסביב לשעון וסייעו לכוחות הביטחון לעמוד שוב על הרגליים.

“התעוררתי ב-7 באוקטובר בשעה 8:00 בבוקר מה’פושים’ של אפליקציות החדשות, כי אצלנו לא הייתה אזעקה. אחרי שהתעדכנתי בחדשות וברשתות הפנימיות של הארגון, הבנתי שקרה אסון גדול”, משחזר דניאל מילוא, מנכ”ל אלקטרה FM ומפקד מערך הגנה אווירית בחיל האוויר לשעבר. כשמאחוריו 27 שנות מילואים, דניאל לא נזקק לזמן רב כדי להבין את חומרת המצב.

“אחת המסקנות הראשונות שלי הייתה שחיוני להתייחס במהירות וברגישות ללקוחות ולעובדים שלנו, כי היה ברור לי שההשלכות עלינו יוצאות דופן בעוצמה שלהן”, הוא מספר. “עמדתי בפני ההחלטות הניהוליות הקשות ביותר בהיסטוריה שלי בחברה, בתנאים קשים של חוסר ודאות”.

גלי ההדף הורגשו מייד בפעילות של אלקטרה FM בדרום. מאות עובדים ולקוחות שהו באזורים שספגו מטחי טילים, חלקם קרובים מאוד לעזה. עלה צורך מיידי להגיע לאתרים חיוניים ולשקם אותם, לרבות בתי חולים ומתקנים ביטחוניים ש-FM אחראית לתחזוקתם. חלקם נפגעו ברמה שהותירה אותם ללא חשמל, גנרטורים, מיזוג אוויר ואפילו מים.

דניאל החליט ליזום ולא רק להגיב. הוא כינס ישיבת הנהלה בבוקר שבת, כשבין מטרותיה שינוי תודעתי מהיר: מהלך רוח של חופשת חול המועד – למצב מלחמה. “רציתי שהאנשים יעברו למוד של עשייה. חילקתי לכולם משימות של איסוף מידע, כדי שתהיה לנו תמונת מצב עדכנית ומידע מהשטח, שנבין מה מידת ההשפעה עלינו ועל הלקוחות שלנו”, הוא מספר.

מהר מאוד עלה הצורך להכריע האם ומתי לאשר יציאה של צוותים לאזורים מסוכנים. “בתור גוף אזרחי שמשרת את משרד הביטחון מוטלת עלינו אחריות כבדה מאוד. תשתיות רבות נהרסו, ואנחנו הגוף שנותן את המענה – והכול באזור שמתרוצצים בו עדיין מחבלים במשך שבוע שלם”, מתאר דניאל. “העובדים הגיעו לספק שירות בליווי כלי רכב משוריינים ופעלו רק אחרי רדת החשיכה עם משקפי ראיית לילה”. לאות תמיכה וכדי לחזק את תחושת הביטחון, המנהלים הבכירים ליוו את העובדים לקריאות שירות בשטח. “כל טכנאי שהיה צריך לעבור דרך מחסום משטרתי לאזורי לחימה קיבל אישור אישי ממני אחרי שווידאתי שהוא ממוגן, מאובטח ושהמשימה סבירה. במדידה שביצענו גילינו שקיבלנו אלף קריאות שירות תחת אש. העובדים התנהלו באצילות נפש”, הוא מספר. “למעשה, חטיבת האחזקה הייתה בריתוק משקי תחת צו של המדינה. זה כמו מילואים כי אנחנו נותנים שירות קיומי”.

ניסיונו הצבאי של דניאל בא לידי ביטוי מהרגע הראשון: בהנחייתו, אלקטרה FM הקימה חמ”ל שטיפל בכל ההיבטים שמשפיעים על העובדים והלקוחות. בנוסף חולקו הנחיות על דרכי ההתקשרות עם החמ”ל ואף חולקו טלפונים סלולריים מרשת אחרת, למקרה שיהיו ניתוקים ברשת. “גם מיניתי לכולם מספרי שתיים, כדי שנהיה תמיד זמינים”, הוא מציין.

ולצד כל אלה, בשל המלחמה חזר דניאל לשירות מבצעי כמתנדב תחת מפקד מערך ההגנה האווירית הנוכחי. כך שלמעשה, הוא ניהל את החברה במקביל לשירות בן 104 ימים במילואים. “יחד עם מנהלים בכירים אחרים שגויסו, יצרנו שגרת עבודה תוך כדי המילואים כדי לעמוד בלוחות הזמנים הדחוקים שלא מחכים לאף אחד – עדיין היינו צריכים לסגור תוכניות עבודה לשנה החדשה ולסכם שנה. את רוב התקופה הזאת העברתי במדי צה”ל, לא מעט גם בישיבות חברה. כשהעובדים ראו אותי על אזרחי הם היו מופתעים. העובדים שלא גויסו למילואים לקחו על עצמם הרבה יותר משימות בצורה מעוררת השראה – כפול מנפח העבודה הרגיל שלהם”, מציין דניאל.

“השתתפנו בכל הלוויות”

האסון הכבד לא פסח על אנשי אלקטרה FM. באותה שבת שחורה נורו אברהם חטואל ז”ל, טכנאי מיזוג אוויר מחטיבת האחזקה, ולוחם היס”ב (יחידת סיור הבנקים) ישראל צ’אנה ז”ל מאלקטרה סקיוריטי; שניהם יצאו להגן על משפחותיהם באופקים ונפלו בהיתקלות עם מחבלים. 15 עובדים אחרים איבדו קרוב משפחה מדרגה ראשונה, ובמקרים מסוימים יותר מבן משפחה אחד. “השתתפנו בכל הלוויות במסגרת הרצון שלנו לתמוך במשפחות”, מספר דניאל.

זמן קצר לאחר המתקפה גייסה החברה עובדת סוציאלית קלינית שמלווה, יחד עם צוות משאבי האנוש, את המשפחות השכולות. “היא הנגישה לנו ידע מעשי רב שסייע מאוד”, הוא מספר. העובדת הסוציאלית הדריכה את מערך משאבי האנוש בחברה וקיימה הדרכות למנהלים. “לכמה מהעובדים לא היה למי לפנות לעזרה. הצענו להם טיפול ומעקב מתוך הבנה של הקשיים שהם חווים”.

לצד חטיבת האחזקה, גם אלקטרה סקיוריטי נדרשה להתמודד עם המצב החדש. “כ-50 אחוזים מהמאבטחים גויסו למילואים, לצד מנהלים ואנשי מפתח בארגון. היינו צריכים להמציא את עצמנו מחדש כדי לספק פתרונות בחירום ולאבטח את הלקוחות. למשל בעיריית אשקלון, שספגה מטחי טילים”, הוא מספר. “היה חשש גדול ברשתות הקמעונאיות מפעילות טרור, וקיימנו הערכות מצב יומיות כדי להתמודד עם הדרישות המשתנות של הלקוחות”.

עם הידרדרות המצב הביטחוני השתנה גם אופי פעילות הלקוחות, שעות העבודה ועומס המשימות. “במפעל ביטחוני שעובר לעבודה 24/7 נכנסים פתאום פי שניים אנשים למבנה, ואנחנו נדרשנו לתת פתרון, כשאנחנו בעצמנו מתמודדים עם מחסור בהון אנושי”, מסביר דניאל.

לדבריו, בחודשי הלחימה הראשונים היו לקוחות שהשביתו את הפעילות וכך התאפשר לחברה לנתב עובדים למשימות דחופות כמו תיקון שערים במרחב עוטף עזה עבור משרד הביטחון. במקרה אחר נעזרה עיריית אשקלון בעובדי אלקטרה סקיוריטי כדי לזהות נפילות של רקטות בעיר. “החבר’ה שלנו התרוצצו עם מצלמות חזה והעבירו מידע מדויק לחמ”ל של ראש העיר. ייצרנו ערך חדש ללקוחות במציאות המאתגרת”.

מתחילים מהבסיס”

מחנה רעים, ששימש כמפקדת אוגדת עזה, היה אחד המעוזים הראשונים שנפרצו והוחרבו בבוקר 7 באוקטובר. “הבסיס היה נתון להתקפה קשה ואכזרית מצד המחבלים, שבמהלכה נגרם נזק מכוון ויוצא דופן לתשתית ולכל שאר המערכות”, מספר דניאל. “הם ידעו בדיוק אילו צ׳ילרים, גנרטורים ולוחות חשמל להשמיד כדי להשבית את הבסיס”.

מי שהתגייסה לבצע את מרבית עבודות השיקום ולהחזיר לפעילות את הבסיס הצמוד לגדר המערכת ברצועת עזה היא חטיבת האחזקה של אלקטרה FM. את השיקום היה צריך לבצע במהירות האפשרית, כשהשטח עדיין לא טוהר במלואו והיה חשש לנוכחות של מחבלים באזור. העובדים הגיעו למקום בכלי רכב צה”ליים משוריינים וביצעו את משימותיהם כתף אל כתף עם הלוחמים.

“אנחנו קבלן האחזקה הגדול ביותר במערכת הביטחון ויש בינינו אמון ותקשורת טובה”, מתאר דניאל. “הם ידעו שנעמוד במשימה”. עובדי אלקטרה FM שהוזעקו ראשונים לבסיס רעים נאלצו להתמודד עם מראות קשים של מוות וחורבן. “אחד הטכנאים דיווח שאין לו גישה לגנרטור כי בצמוד אליו הייתה מוטלת גופה – זה היה קשה נפשית, אבל ככה הם עבדו”.

לפי תנאי המכרז, אלקטרה FM אחראית על המערכות והבינוי אבל במסגרת השיקום קיבלה החברה אחריות על משימות נוספות בשיקום הבסיס – שנענו בהתגייסות מלאה של העובדים. “קודם רצנו קדימה, לא שאלנו שאלות ועשינו מה שהיה צריך”, מכריז דניאל. משימה לאומית נוספת שנחתה על כתפיה של אלקטרה FM הייתה תפעול מטה החטופים. החברה מעניקה שירותים אדמיניסטרטיביים ושירותי ניקיון למטה, וגם אבטחה אותו למשך תקופה. “לבנו יוצא אל המשפחות”, אומר דניאל. “אף שידינו מלאות ועובדים רבים שלנו גויסו למילואים, מצאנו אפיקים כדי לתרום ולסייע כמה שניתן”.

“אני הכי גאה בזמן התגובה שלנו”, מסכם דניאל. “מפרוץ האסון, ברגע אחד עברנו לתפקוד מלא. לא שובשה פעילות של אף לקוח שלנו בארץ. אני חש שביעות רצון רבה מכך שדאגנו לביטחון ולרווחת האנשים שלנו וגם מהעובדה שהצלחנו – חרף המלחמה – לעמוד בתוכניות של 2023. תמיד סמכתי על המנהלים שלי ועל העובדים ואנשי השטח. אני מתפעל מהתרומה, העשייה וההתנדבות, אבל לא מופתע. אני יודע למה אלקטרה FM  מסוגלת”.

גלו עוד

כאן תוכלו למצוא את כל החדשות והעדכונים של צוות אלקטרה FM, החל משירותים חכמים מתקדמים ועד לטרנדים מתפתחים בתחום ה-IFM, הכול במרחק לחיצת עכבר.