בחזית האמיתית: כך אלקטרה FM מתמודדת עם אתגרי המלחמה
25 יוני 2025
אזעקה מהדהדת באזור המרכז, וברקע נשמעים קולות פיצוצים. בעוד רוב האזרחים מחפשים מקלט, צוותי אלקטרה FM כבר יוצאים לכביש – עם ציוד מתקדם, תוכניות מוכנות מראש ומחויבות שלא מכירה פשרות. זו לא תגובה מאולתרת למשבר, אלא הפעלה מדויקת של מנגנון שהחברה בנתה מבעוד מועד, תרגלה ושכללה במשך שנים.
קבוצת ניהול ותפעול המתקנים הגדולה בישראל הוכיחה בשבועות האחרונים כי היא הרבה יותר מחברת אחזקה. "בשנתיים האחרונות השקענו במיוחד בהכנות לתרחישי חירום", מסביר דניאל מילוא, מנכ"ל אלקטרה FM. "היום, כשהמבחן האמיתי הגיע, הצוותים שלנו מוכנים ופועלים בדיוק כפי שתכננו".
המבחן הזה הגיע השבוע כאשר טיל פגע ישירות במתחם מגורים ומשרדים במרכז תל אביב. הפגיעה בקומה ה-13 גרמה לקריסת קומות, השבתת מערכות ופינוי מידי של מאות דיירים. בתוך דקות ספורות הופעל המנגנון הרב-ממדי של החברה – לוחמי האבטחה הגיעו ראשונים וחסמו את האזור, טכנאי חטיבת האחזקה החלו לסרוק את המערכות הקריטיות, המערך הנייד הגיע עם הציוד המתקדם ואנשי הניקיון החלו בניקיון חירום, בעוד חברת ניהול הנכסים תיאמה עם גורמי החירום.

אבי מצליח, מנכ"ל חטיבת האחזקה, אשר הגיע במהירות לזירה כמו יתר המנכ״לים והמנהלים – ותיאר את המתרחש: "איני יכול לתאר מה עיני רואות. החברה הופעלה למשק בשעת חרום. אני נמצא בהערכת מצב עם הצוותים בשטח. יחד עם טכנאים רבים מאתמול בלילה באופן רציף. יש לנו אנשים שהם תפארת מדינת ישראל – מהנדסים וטכנאים מכלל המקצועות. כולנו ביחד נעשה ונצליח".
"הלוחמים שלנו בשטח הם מסורים ומקצועיים ומסכנים את חייהם למען ביטחון כולנו", מדגיש איתן אבבו, סגן מנהל יחידת הסיור הביטחונית באלקטרה FM. "הם נמצאים היכן שנדרש גם כשכולם בבתים, גם תחת איום ממשי". הפעולה הזו משקפת את הגישה הייחודית של החברה – מענה מקיף שכולל כל היבט של ניהול המשבר. הטכנאים עובדים בהתאם להנחיות פיקוד העורף, מצוידים בקסדות ושכפצי"ם, ומתמקדים במערכות חיוניות שמאפשרות חיים: מעליות, גילוי אש, כיבוי אש, חשמל, גנרציה, מיזוג אוויר ועוד.

"כשפותחים את הבוקר בהערכת מצב – כבר עמוק בפנים. לא מחכים שהלחץ ירד – לוקחים אחריות בזמן אמת", אומר פיקי קופמן, סמנכ"ל הנדסה ורכש. החברה השקיעה בציוד מיוחד לשעות חירום: רכבים מוגנים, כלים טכנולוגיים לאיתור נזקים מרחוק וציוד הגנה אישי מתקדם. "לא רק שומרים על המערכות, גם שומרים על האנשים שלנו", מדגיש אלעד אמזלג, ראש צוות המערך הנייד.
התמונה הכוללת מראה ארגון שמתפקד בצורה מתואמת לחלוטין – בעוד צוותי האבטחה דואגים לבטיחות והגישה לאתרים, אנשי הניקיון עובדים במשמרות של 24/7 במתקני רפואה וביטחון, והצוותים הטכניים מחזירים למתקנים את המערכות החיוניות. גם כשחלק ניכר מהעובדים מגויסים למילואים והכוח האנושי מצומצם, אלה שנשארו עובדים ללא הפסקה כדי לכסות על החסר.
"אין רגע של היסוס – מאות מעובדי הניקיון וצוותי הניהול של טווס התייצבו מיד עם היוודע תחילת המבצע, במתכונת 7/24, כדי לאפשר תפקוד רציף ללקוחות החיוניים", מספר אילן שימעוני, מנכ"ל טווס.
"תמיד ידענו שיש לנו על מי לסמוך – בשגרה ובעיקר בחירום", כך הגיב אחד הלקוחות של טווס. "הבוקר פגשנו את העובדת המדהימה שלכם ופשוט חיבקנו אותה".
המחויבות הזו נמשכת גם באתרים שלא נפגעו ישירות – צוותי ניהול התשתיות, האחראים על ספקים וקבלנים, ממשיכים לבצע בדיקות יומיות ולתאם עם קבלני ביצוע כדי לוודא שהשגרה תתאפשר גם בתוך הכאוס. "ניהול נכס הוא קודם כל ניהול של אחריות. לא רק מנהלים מבנה – מלווים קהילה", מסביר גיא רוטשטיין, סמנכ"ל תפעול בחברת ניהול הנכסים של הקבוצה.

ההצלחה נשענת על מערכת מתואמת ומתוחכמת שפותחה במשך שנים. החברה מפעילה חמ"ל מצומצם בראשות המנכ"ל ומרכזי בקרה בזמן אמת, המנהלים הבכירים יוצאים אישית לשטח ומלווים את הצוותים במהלך המשימות המורכבות ביותר. במקביל, מערך משאבי האנוש של החברה הפעיל מערכת תמיכה מקיפה העוקבת אחר רווחת העובדים ומעניקה סיוע נפשי ומקצועי בעת הצורך. החברה גייסה עובדת סוציאלית קלינית המתמחה בטיפול בטראומות ומשברים, הפועלת בשיתוף צמוד עם מחלקת משאבי האנוש לזיהוי מוקדם של עובדים הזקוקים לתמיכה ומעקב אישי. "המחיר לא קטן – אבל עם הפנים קדימה. שומרים על מוטיבציה, עם קשר אישי הדדי. זו שליחות אמיתית", מציין גיא אלוני, ראש אגף האבטחה. "גם עם המחסור בכוח אדם בגלל הגיוסים, כל מי שנשאר עובד כמו שלושה – מתוך מחויבות".
במקביל לפעילותה בישראל, "על רקע המצב הביטחוני המורכב, אלקטרה FM ממשיכה לפעול בשיתוף פעולה הדוק עם לקוחותיה ושותפיה הגלובליים, תוך שמירה על רציפות תפקודית – עסקית מלאה בכל נכסי הלקוחות", מסבירה עידית שני, סמנכ"לית תחום IFM ולקוחות אסטרטגיים בקבוצת אלקטרה FM. "הממשק הרציף והאמון ההדדי מאפשרים לנו להבטיח תגובה מקצועית מהירה ומדויקת, אחריות תפעולית מלאה וחוסן ארגוני – גם בתנאים מורכבים של חוסר ודאות. במיוחד בימים מאתגרים אלה, אנו רואים חשיבות עליונה בחיזוק ערכי השותפות, המחויבות והאמינות יחד עם לקוחותינו בארץ ובעולם".
"בסופו של דבר, זה עניין של אמון", מסכם מנכ"ל החברה, דניאל מילוא. "הלקוחות שלנו יודעים שבכל מצב, בכל שעה ובכל מקום – יש לנו מענה. זה לא רק עבודה, זו אחריות למדינה".
מילוא, המלווה את צוותיו במהלך המשבר המתמשך, מביע הערכה עמוקה לעובדים: "אני מתמלא גאווה מהביצוע והמחויבות של כול אחד ואחת מהעובדים. לכל אחד מהם מגיע חיזוק והערכה הכי גדולים בעולם. הקבוצה על שלל החברות, המנהלים והעובדים פועלים במקצועיות ונחישות יוצאות דופן".
במציאות הביטחונית המשתנה, החברה מוכיחה שניהול מתקנים מודרני זה הרבה יותר מתחזוקה שוטפת. זו יכולת להיות שותף אמיתי בשמירה על המשכיות החיים – מהרגע הראשון של פגיעה או משבר, דרך ההתמודדות המיידית, ועד השלמת השיקום. החברה מובילה את התחום בישראל ומהווה כתובת מהימנה לכל לקוח – בשגרה ובחירום כאחד.